Categorieën
Geen categorie

Noordelijke steden mogelijk sneller bereikbaar

Met de verkiezingen op komst doet het CDA een poging om Noord-Nederland voor zich te winnen. De partij heeft namelijk de Lelylijn opgenomen in zijn verkiezingsprogramma. Deze spoorlijn moet de afstand tussen Noord-Nederland en de Randstad verkorten.

Langgekoesterde wens

De Lelylijn is in feite een nieuwe benaming voor de Zuiderzeelijn, die jaren geleden werd afgeschoten door de politiek. De spoorlijn gaat van Groningen via Drachten, Heerenveen en Emmeloord naar Lelystad. Hier sluit de lijn aan op het bestaande spoor richting Amsterdam en Schiphol.

Na de PvdA is het CDA de tweede partij die de Lelylijn opneemt in het landelijke verkiezingsprogramma. Het Christen-Democratisch Appèl ziet het nieuwe spoor wel zitten. Het zou namelijk goedkoper zijn dan een andere optie: het opknappen en versnellen van bestaande lijnen tussen vanuit Leeuwarden en Groningen naar Zwolle.

Flessenhals in Zwolle

Een bijkomend voordeel van de Lelylijn is ontlasting voor het knooppunt Zwolle. Alle treinen die vanuit het Noorden naar de rest van Nederland rijden, moeten nu via Zwolle. Een storing in dit gebied maakt direct heel Noord-Nederland onbereikbaar per spoor.

De Lelylijn gaat niet via Zwolle, waardoor er een extra optie ontstaat.

Snelle verbinding met Duitsland

Het CDA neemt geen genoegen met alleen de Lelylijn. De partij wil dat Groningen ook wordt aangesloten op het Duitse ICE netwerk. Op dit moment is de spoorverbinding tussen Groningen en Duitsland al vijf jaar gestremd, door een defecte brug net over de Duitse grens.

Een nieuwe brug moet er in 2024 zijn. Wat het CDA betreft kunnen de Duitse ICE hogesnelheidstreinen dan ook Groningen gaan aandoen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *